fbpx

Marketingowa checklista: 5 krokówa dla tych, którzy dopiero zaczynają z marketingiem.

marketing, agencja reklamowa, wrocław, marketing 360, marketingowa checklista

Według wielu źródeł marketing można zdefiniować jako zbiór czynności, które mają za zadanie wspomagać procesy sprzedażowe. Naturalnie jest to prawda, ale niezbyt precyzyjna. Marketing nie tylko wspomaga sprzedaż, ale jest jej motorem napędowym. Żeby to zrozumieć musimy rozłożyć na czynniki pierwsze to czym tak naprawdę jest marketing, strategia marketingowa i gdzie się zaczynają.

Gdzie swój początek ma "marketing"?

Dobre pytanie. Wielu z Was powie, że marketing jest reklamą, zatem zaczyna się od zrobienia ulotki. I znowu – jest to prawda, ale niezbyt precyzyjna. Jeżeli przyjmiemy, że za działania marketingowe odpowiadają wszystkie czynności, które mają mieć pozytywny wpływ na sprzedaż, to początek marketingu ma swoje źródło dużo wcześniej niż “zaprojektowanie i wydruk ulotki”. Technik i metod dotarcia (tj. reklamowania się) jest tak wiele, że praktycznie każde nasze wypowiedziane słowo może mieć wpływ na to jak finalnie będzie się sprzedawać dany produkt – i nie mówimy tutaj o marketingu szeptanym, gdzie szereg pewnych czynności ma doprowadzić do tego, aby wśród wybranej grupy celowej mówiono o naszym produkcie. 

Marketing zaczyna się od pomysłodawcy biznesu, właściciela, jego rodziny i na najbardziej szeregowym pracowniku kończąc. Jest takie stare powiedzenie – “jak Cię widzą, tak Cię piszą”. To stwierdzenie ma również zastosowanie i uzasadnienie w działaniach reklamowych. Wizerunek właściciela firmy (niezależnie od tego czym dana firma się zajmuje) jako eksperta w danej dziedzinie to nic innego jak “personal branding” – czyli jedna z technik i sposobów mówienia o biznesie, który reprezentujesz poprzez kreowanie siebie. Zatem precyzując i przechodząc już do konkretów “marketing” zaczyna się od nas samych. Od momentu zaiskrzenia pomysłu w głowie do chwili, kiedy ten pomysł jest wdrażany. 

Jak zacząć z marketingiem?

To chyba jedna z najbardziej dynamicznych branż. Bycie dobrym marketerem wymaga nie tylko działania według sprawdzonych metod. Owszem, w sieci dostępnych jest mnóstwo kursów, które dają gotowe rozwiązania – np. 10 gotowych strategii marketingowych. Sęk w tym, że to nie zadziała, jeżeli osoba, która wdraża daną strategię nie ma opanowanych podstaw i nie rozumie procesów marketingowych. Czym są procesy marketingowe? Oprócz tych analitycznych, gdzie swój fundament mają statystyki, liczby, konwersje, wielkości grup celowych itd., należy zwrócić uwagę również na procesy związane z odbiorem marki lub produktu przez potencjalnych Klientów. To jak finalnie wygląda opakowanie kawy (w teorii, bo z praktyką jest różnie…) nie powinno zależeć od “widzimisię” grafika czy Klienta agencji. W tym przypadku na odbiór opakowania wpływ będą miały czynniki takie jak np. miejsce na półce w sklepie, charakter produktu, jaki jest Klient – czy kupuje często czy pod wpływem impulsu itd. Jak widzisz, procesy związane z budową strategii komunikacji, strategii marketingowej są bardzo zawiłe i czasem lepiej oddać to w ręce fachowców. Jednak skoro już dobrnąłeś do tego miejsca, to znaczy, że zależy Ci na samodzielnym “poukładaniu” marketingu. I to właśnie dla takich osób jak Ty powstała seria “Marketingowa Checklista” 

Marketingowa Checklista - od pomysłu do realizacji strategii marketingowej.

Przejdźmy do konkretów. Kilka lat doświadczenia daje nam prawo do dzielenia się zdobytą wiedzą. Z tej okazji powstała “Marketingowa Checklista” – czyli zestaw 5 punktów kontrolnych, które jak mantra powinni powtarzać wszyscy, którzy chcą zbudować lub rozwijać dział marketingu w swoich firmach. Uwaga! Kolejność nie jest przypadkowa.

1. Zbuduj tożsamość swojej marki.

Jeden z najważniejszych i fundamentalnych elementów wprowadzania działań marketingowych. Marka, produkt, usługa, które nie posiadają “duszy” prędzej czy później odpadają z gry. Musisz określić zasady i wartości swojego biznesu. Pamiętaj aby nie robić nic na siłę. Sztuczne pudrowanie na nic się nie przyda – klienci to zweryfikują. Od czego zacząć budowanie tożsamości marki? Zawsze, ale to zawsze klienci kupują rozwiązania problemów. Nawet jeżeli wykazują się impulsywnością w decyzjach zakupowych. Zatem zacznij od określenia wartości swoich usług czy produktów. Określ w jaki sposób rozwiązują one dane problemy Klientów. Określ korzyści jakimi będziesz się komunikować. Przygotuj też słabe strony swojego biznesu. Bądź przygotowany, że ktoś kiedyś zada niewygodne pytania, albo pojawią się nieprzychylne opinie na Twój temat. Znając słabe strony swojego biznesu i podchodząc do niektórych spraw “na chłodno” będziesz przygotowany i szybko zareagujesz na negatywny odbiór. 

2. Zdefiniuj grupę docelową swojej marki.

Są różne szkoły marketingu. Niektóre mówią o tym, że najpierw powinno się wiedzieć komu, a później określać jak sprzedawać produkt. Osobiście uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest najpierw zdefiniowanie “własnego – ja”, określenie grupy odbiorców i na tej podstawie budowanie strategii komunikacji. Dlaczego w takiej kolejności? Wystarczy zadać jedno pytanie – a skąd masz wiedzieć jak komunikować przekaz reklamowy skoro nie znasz swoich Klientów? Ktoś, kto zaczyna “robić w marketing” od projektowania logotypu, czy grafiki np. social media bez zdefiniowania tego kim i jacy są jego odbiorcy traci cenny czas. Wydaje się to logiczne i bezdyskusyjne, a jednak w przeszło 12 letniej karierze w marketingu spotkałem się z wieloma przypadkami, gdzie świeżo upieczeni przedsiębiorcy prezentowali mi ulotki, tysiące wersji logotypów, przykłady stron internetowych, a na pytanie “do kogo kierowany jest ten przekaz” – padała odpowiedź “do klientów”, a na pytanie “kim są Ci klienci, jacy są?, jakie mają zainteresowania?” – zapadała niepokojąca cisza. Zmierzam do tego, że zdaję sobie sprawę, że kolorowe logotypy, fajne strony internetowe itd. są “sexy” i są czymś namacalnym – nie nudnym. Ale to wszystko na nic jeżeli nie zdefiniujemy naszych odbiorców. 

Jak szybko zdefiniować grupę docelową swojej marki?

Oczywiście najlepiej zostawić ten temat profesjonalistom, którzy utworzą tzw. persony na podstawie danych behawioralnych, psychograficznych, demograficznych itd. Natomiast samodzielnie możesz ten proces przygotować w taki sposób, że w zupełności wystarczy danych aby rozpocząć działania marketingowe. Zatem jak to zrobić? 
Jeden z najprostszych sposobów: rozmawiaj, notuj, obserwuj. Pokaż swoje produkty znajomym i znajomym znajomych. Zbierz feedback i wszystko skrupulatnie spisuj. Wystarczy jak przygotujesz sobie szablon, który pozwoli Ci później zebrane dane przełożyć na wykresy. Wykorzystaj dane takie jak: płeć, wiek, zawód (miejsce pracy też będzie przydatne), jak ocenia Twój produkt, czego mu brakuje, czy rozwiązuje problem, który został zdefiniowany w budowie tożsamości marki. I teraz najważniejsze – skoro mamy zebrane podstawowe informacje + informacje nt. doświadczenia z naszym produktem, trzeba określić jaki jest ten odbiorca – w końcu na podstawie tych danych chcemy dotrzeć do podobnych osób w sieci (lub chcemy ich wykluczyć, jeżeli wiele osób o podobnych zainteresowaniach nie było zadowolonych z Twojego produktu). 

Zainteresowania – zapytaj bezwzględnie każdego z pytanych o jego zainteresowania, preferencje spędzania czasu wolnego itd. Zapytasz – ale jak to się ma do mojego produktu? (zapytają zwłaszcza Ci, którzy oferują produkty, czy usługi B2B). Pamiętaj, że technik marketingowych / reklamowych jest wiele. Owszem – wykorzystując np. reklamę w sieci wyszukiwania Google Ads, pokazujemy się na zadane pytania – zatem docieramy do osób, które szukają właśnie takiego rozwiązania jak oferujemy. Ale nie zapomnij, że są inne modele promowania się – np. reklama banerowa w Internecie. Wiele systemów reklamowych wymusza na nas określenie “kim są odbiorcy, jakie mają zainteresowania” – no i owszem jeżeli mamy produkt B2B możemy określić, że chcemy pokazywać reklamę odbiorcom, którzy wykazują zainteresowania dot. prowadzenia własnego biznesu. Pamiętaj jednak, że poprzez określenie swojej tożsamości i zdefiniowaniu produktu pod względem rozwiązywania problemów, możemy pokazywać treści reklamowe również tym, którzy prowadzą swój biznes – ale aktualnie przeglądają np. strony internetowe związane z zabawkami dla dzieci – bo chcą kupić swojemu dziecku np. wózek. Gwarantuję, że jeżeli takie osoby dostaną przekaz reklamowy, który będzie komunikować rozwiązanie problemu, który pomimo tego, że wykonują aktualnie inną czynność – zareagują na Twoją treść. Jedno kliknięcie w baner, nawet jeżeli nie doprowadzi do konwersji – jest dla nas niezwykła wartością. Poprzez szereg innych działań reklamowych tak jak np. pozyskiwanie danych cookies w witrynie internetowej możemy te jedno kliknięcie przełożyć na dziesiątki innych jeszcze bardziej wartościowych.

3. Zbuduj strategię komunikacji.

To kolejny fundamentalny krok w budowie marketingu w Twojej firmie. Musisz wiedzieć w jaki sposób chcesz komunikować się z Klientami. Czy w sposób luźny, przystępny i “na Ty”, czy może zupełnie inaczej – oficjalnie, “per Pan/Pani”. Zapytasz – “no ale po co mam budować do tego strategię” – po to, żebyś nie musiał się zastanawiać za każdym razem – co i w jaki sposób zredagować napisać i po to, że jak oddasz prowadzenie social media np. agencji social media czy osobie, która zajmuje się prowadzeniem facebooka i instagrama, nie będziesz musiał się zastanawiać w jaki sposób wytłumaczyć takim firmom i osobom w jaki sposób mają pisać treści. Wystarczy, że przedstawisz im strategię komunikacji – oni będą wiedzieć co z tym zrobić. Pamiętaj jeszcze o jednej ważnej sprawie – wszystkie punkty to sugestie i nie są (a właściwie nie powinny być) “sztywne” – tzn. musisz modyfikować elementy strategii marketingowej tak aby były spójne z produktem i czasami w jakich się znajdujemy. Już na wstępie tego artykułu zwróciłem uwagę na to, że marketing jest bardzo dynamiczny.

4. Opracuj key visual - identyfikację wizualną.

Przechodzimy do jednej z najbardziej przyjemnych rzeczy w procesie budowania swojego biznesu (zaraz po przyjęciu pierwszej wpłaty od Klienta i o ile nie robimy setek poprawek 🙂 ). Identyfikacja wizualna. W tym punkcie nie trzeba dużo wyjaśniać – właściwie jedno stwierdzenie może załatwić wszystko – “spójny przekaz, bez kombinowania, jest kluczem do sukcesu”. Kilka słów wyjaśnienia – co się kryje pod znaczeniem Key Visual – pamiętaj, że zdecydowana większość potencjalnych Klientow reaguje w pierwszej kolejności na kwestie wizualne – obrazy, kolory, układ treści. W drugiej kolejności wczytują się w tekst. I tak też musimy podejść do budowania biznesu. Nie można tworzyć codziennie innego formatu wizytówki, innego stylu prowadzenia instagrama itd. Spójny przekaz jest identyfikacją marki – Klient bez spoglądania na nazwę i logo, musi wiedzieć, że jest w tym konkretnym miejscu, czy na tej konkretnej stronie internetowej. 

5. Zbuduj kanały komunikacji.

Jeżeli mamy już opracowane wszystkie powyższe punkty, przechodzimy do określenia jakie będą nam potrzebne kanały komunikacji. Zacznij od wizytówek – marketing bezpośredni jest zawsze w cenie. Zaprojektowanie i wydruk wizytówki możesz zlecić komuś, kto przygotuje format dopasowany do identyfikacji wizualnej. Z pewnością trzeba zbudować stronę internetową – jak to mówią “jak nie ma Cię w Google to nie istniejesz”. Jest tym bardzo dużo prawdy. Na tym elemencie w budowie kanałów komunikacji nie oszczędzaj. Z pełną świadomością i odpowiedzialnością – jeżeli chcesz budować profesjonalny biznes – unikaj domorosłych twórców stron internetowych którzy za “100 zł zrobi stronkę aby mieć do portfolio”. Stracisz o wiele więcej niż włożysz. Odbudowa pozycji w sieci jest czasochłonna i bardzo kosztowna. Zadbaj o profesjonalną stronę internetową na samym początku. Kolejnym kanałem komunikacji są social media – dobierz odpowiednie miejsca względem opracowanej wcześniej strategii komunikacji – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok itd. spektrum możliwości jest ogromne – kwestia dopasowania do strategii komunikacji i grupy docelowej Twojej marki. Następnym kanałem komunikacji oprócz działań bezpośrednich i związanych z budową strony internetowej, są z pewnością działania reklamowe. Zastanów się jaki możesz przeznaczyć początkowy budżet reklamowy i zbuduj wstępny podział budżetu względem mediów (media plan) – np. Google Ads – sieć wyszukiwania, reklama na facebooku itd.

O tym jak zbudować media plan i zrobić swoją własną – niskobudżetową kampanię reklamową dowiesz się w kolejnym artykule. 

Marketing (Definicja marketingu, źródło: https://mfiles.pl/pl/index.php/Definicja_marketingu)

Inspiracje (Portfolio Digistat.)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Bądźmy w kontakcie

Polska

#Wrocław
ul. Śrutowa 6 | 8
(Centerville)
50-256 Wrocław

#Warszawa
ul. .... (już wkrótce)

Digistat - więcej niż marketing 360

Digistat to zespół multidyscyplinarnych ekspertów marketingu online i offline. W obszarach swojej działalności skupiamy: kampanie marketingowe 360, kampanie brandingowe, budowę i realizację strategii marketingowych opartych na działaniach wielokanałowych, web design, kreację i design, szkolenia z zakresu marketingu dla małych, średnich i dużych firm, doradztwo marketingowe. Realizujemy kampanie reklamowe zarówno w kraju jak i za granicą. Nasi Klienci pochodzą z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Norwegii, Chin, Tajwanu i wielu innych. 

Nasi Klienci to przedstawiciele różnych branż. Należą do nich: sklepy internetowe, producenci napojów, przekąsek, suplementów, leków, sprzętu RTV i AGD. To również firmy z branży IT, nieruchomości, medycyny estetycznej, edukacji, motoryzacji. 

Koordynujemy działania marketingowe zastępując rozbudowane działy marketingowe w wielu firmach – zwłaszcza w branżach powiązanych z motoryzacją, nieruchomościami, IT, FMCG i medycyną estetyczną. W swojej codziennej działalności wspieramy naszych Klientów w obszarach doradztwa marketingowego, analizy skuteczności działań marketingowych, a wykorzystując nasze wieloletnie doświadczenie dostarczamy również naszym Klientom wsparcie z zakresu PR marketingu i budowaniu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu).

Copyright © 2021 Digistat, All rights reserved. Wroclaw, Warszawa, Berlin, Frankfurt, Hamburg.

Informacje o ciasteczkach

Polityka Prywatności

Używamy plików cookies. Więcej informacji tutaj: Polityka Prywatności i Cookies